Znak Města Znojma  

Jsem učitel
 

          Celých pětatřicet let jsem vykonával učitelskou profesi, a to na několika základních školách. Nejdéle jsem sloužil na ZŠ Prokopa Diviše ve Znojmě-Příměticích. Měl jsem na starosti výchovné poradenství a prevenci (záškoláctví, šikana, drogové závislosti, kriminalita a delikvence apod.). Touto problematikou jsem se zabýval už od roku 1992, kdy jsem se na zámku Štiřín poprvé vzdělával v otázkách účinné prevence, a to ve společnosti takových lidí jako jsou manželé Ivan a Věra Janíkovi (tehdy začínající, dnes nejuznávanější lektoři na výchovu ke zdravému životnímu stylu).

 
          Má aprobace je český jazyk – občanská výchova. Obdivuji obraznost českého jazyka. Podepisuji se pod slova Jana Wericha: "Čeština je krásná věc. Ona má obrovskou plejádu slov pro obyčejný věci. Třeba kulaťoučké jablíčko… To neřeknete jinou řečí. Angličan musí říci a little round apple, malé kulaté jablko… Tomu přece chybí barva i vůně… Je to váš rodný jazyk, a proto ho neuslyšíte jen ušima jako jiné řeči, které jste se naučili. Slyšíte ho taky žaludkem, který se vám sevře, taky srdcem, které se rozbuší, nebo zádama, kde vám přejde mráz." Jako občankář se snažím ze žáků vychovat občany – samostatné, svéprávné, kteří se ve svém budoucím životě prosadí a splní své osobní, profesní i občanské povinnosti.

 
Za více než třicetiletého učitelské působení jsem postupně došel k řadě poznatků. Uvádím alespoň některé:

  1. Celý život učitele je neustálým hledáním toho, jak učivo žákům lépe podat, aby je dobře pochopili, zapamatovali si je a uměli ho vhodně využít.

  2. Mladý učitel je přesvědčen, že téměř všechno, co ví, by měl žákům ve třídě předat. Ale postupem let poznává, že "méně znamená někdy více", tj. stručněji, jasněji, přehledněji.

  3. Dobrý učitel respektuje odlišnost. Nerezignuje na výchovu k morálce.

  4. Spolupráce učitele s rodinou představuje velice významný faktor efektivity vzdělávání dětí.

  5. Učitel má k žákům přistupovat laskavě jako k plnoprávným partnerům. Každý má do tohoto vztahu něco přinést: učitel znalosti, žák pozornost a touhu něčemu se naučit, oba vzájemnou toleranci a snahu.
     

 
Mé životní krédo jako učitele
Svou učitelskou roli vykonávat tak,
aby se naplnilo rčení, které platilo ve starém Orientu –
"Život člověku dávají tři lidé: otec, matka a dobrý učitel."

 

 
Copyright © 2010-, Mgr. Jan Blaha; designed by Pavel Šafránek